Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdziecie państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

rowery

veturilo - informacje

System Veturilo ma już 173 stacje. Wypożyczalnie działają już nie tylko w centrum: miejski rower można wypożyczyć w 14 dzielnicach Warszawy.

Uruchomienie systemu Veturilo w sierpniu 2012 r. spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem. Początkowo stacje powstały tylko w Śródmieściu, na Ursynowie, Wilanowie i Bielanach. Swój oddzielny, ale kompatybilny z Veturilo, system uruchomiło też Bemowo (Bemowo Bike). Zainteresowanie było ogromne. Nic dziwnego więc, że "wkręcić" w Veturilo chciały się także inne warszawskie dzielnice. W 2013 r. z budżetów dzielnic sfinansowano montaż stacji na Targówku, Żoliborzu, Białołęce na Woli i we Włochach, a także dodatkowe wypożyczalnie na Ochocie i Ursynowie. Veturilo zawitało również nad Wisłę. Uruchomione zostały dwie stacje w systemie Pedałuj i Płyń.

Co ciekawe, przedsięwzięcie zainteresowało również podmioty komercyjne. Pierwszą prywatną stację uruchomiło Centrum Handlowe Arkadia. W 2013 roku powstało kilka kolejnych stacji sfinansowanych przez firmy - przy Galerii Mokotów, na ul. Cybernetyki, przy kompleksie biurowym Poleczki Business Park oraz przed siedzibą PLL LOT.

Przyprowadzasz rower, klik i… gotowe

Od 2013 r. użytkownicy Veturilo mogą łatwiej wypożyczać i oddawać rower. Jednoślady są przypinane za pomocą elektrozamków.

Elektrozamek to nic innego, jak elektryczna blokada, która jest otwierana lub zamykana przez system. Uniemożliwia to odpięcie roweru bez wcześniejszego zarejestrowania jego wypożyczenia w terminalu. Elektrozamki są zamontowane przy każdym słupku, na każdej stacji Veturilo. Każdy rower zaś jest wyposażony w znajdujący się na przednim „widelcu” element, na którym ta blokada zamyka się.

Rower jest automatycznie zwalniany z elektrozamka po podaniu numeru telefonu, kodu PIN (lub po przyłożeniu zarejestrowanej wcześniej Warszawskiej Karty Miejskiej) oraz numeru roweru. W przypadku zwrotu, nie trzeba nawet podchodzić do terminala. Wystarczy, że ustawimy rower w stojaku tak, by elektrozamek zamknął się na elemencie mocującym przy rowerze. Zamknięcie blokady zostanie potwierdzone sygnałem dźwiękowym. System sam odnotuje zwrot pojazdu. Dla pewności, że proces zwrotu roweru przebiegł bez problemów zalecamy potwierdzenie tego faktu na terminalu, jednak nie jest to konieczne.

Rowery w dalszym ciągu są wyposażone w linki z zamkiem szyfrowym (czterocyfrowy kod zostanie wyświetlony na ekranie terminala w czasie wypożyczenia). Można z nich korzystać np. w czasie postoju poza stacją, kiedy osoba wypożyczająca chce wstąpić do sklepu czy kawiarni.

Przy pomocy linki można również zwracać rowery - ale tylko w dwóch przypadkach! W pierwszym – kiedy terminal jest nieczynny (brak prądu, uszkodzenie itp.). W drugim – kiedy stacja jest pełna i wszystkie stojaki z elektrozamkami są zajęte. Warszawa nie chce w takim przypadku iść śladem Londynu, w którym w takiej sytuacji trzeba jeździć w poszukiwaniu wolnej stacji.

W obu przypadkach można rower przypiąć przy pomocy linki do stojaka, lub innego roweru. W takiej sytuacji jednak fakt zwrotu trzeba zgłosić telefonicznej Infolinii. Zwrot przy pomocy linki jest niemożliwy, kiedy na stacji są wolne stojaki.

Jak to się zaczęło?

Zarząd Transportu Miejskiego zajmuje się stołecznym systemem wypożyczalni rowerów od niedawna. W lutym 2012 roku stołeczni radni wprowadzili odpowiednie zmiany w statucie ZTM, zapisali środki na ten cel w Wieloletnim Planie Finansowym i ustalili stawki opłat za korzystanie z systemu pod wstępną nazwą „Warszawski Rower Publiczny”.

Przetarg, w którym wyłoniono operatora Warszawskiego Roweru Publicznego został ogłoszony w marcu i rozstrzygnięty w kwietniu 2012 r. 15 maja - w obecności prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz – dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta podpisał umowę z konsorcjum: Nextbike Polska Sp. z o.o., Nextbike GmbH i Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke AG. Konsorcjum będzie zarządzało systemem do listopada 2016 roku – otrzyma za tę usługę łącznie ok. 19 mln zł brutto.

Skąd się wzięło Veturilo?

Konkurs na nazwę dla systemu stołecznych wypożyczalni przeprowadzono w dwóch etapach. W pierwszym internauci zgłaszali swoje propozycje (zgłoszono ich prawie tysiąc), a jury wybierało najbardziej interesujące spośród nich. W kolejnym etapie można było głosować na jedną z sześciu proponowanych nazw. W głosowaniu wzięło udział kilka tysięcy osób.

Sprawdź na stronie

Warszawski system wypożyczalni rowerów Veturilo ma swoją stronę internetową  www.veturilo.waw.pl. Za pomocą serwisu można dopełnić wszystkich wstępnych formalności związanych z rejestracją i opłatami. Strona jest nowoczesna i wyposażona w przyjazny użytkownikom interfejs.

Po wejściu na nią trzeba podać wszystkie wymagane dane - w tym numer telefonu - zaakceptować regulamin oraz wpłacić niewielką opłatę wstępną w wysokości 10 zł. Po otrzymaniu potwierdzenia i 6-cyfrowego numeru PIN na wskazany adres e-mail, można już korzystać z rowerów. Należy zapamiętać PIN, który razem z numerem telefonu będzie w początkowym okresie identyfikatorem klienta. Przed wypożyczeniem roweru, w terminalu będzie można aktywować Warszawską Kartę Miejską, która również może być identyfikatorem. Osoby, które zarejestrowały w terminalu swoją WKM, nie muszą przy wypożyczaniu podawać ani numeru telefonu ani kodu PIN.

Rowery można wypożyczać od początku marca do końca listopada.

Pierwsze 20 minut jazdy z Veturilo jest bezpłatne. Za kolejne 40 minut wypożyczenia roweru zapłacimy przysłowiową "złotówkę", a za drugą godzinę – 3 złote. Trzecia godzina jazdy kosztuje – 5 zł, a czwarta i każda kolejna – 7 zł.

Można korzystać z dwóch systemów

Veturilo jest kompatybilny z systemem Bemowo Bike. Dzięki temu rozwiązaniu warszawscy cykliści, mogą korzystać zarówno z 13 wypożyczalni działających pod szyldem Bemowo Bike (zlokalizowanych m.in. przy ratuszu Bemowa oraz na pętlach Stare Bemowo, Nowe Bemowo i przy ul. Połczyńskiej), jak i z wypożyczalni Veturilo. Osoby zarejestrowane w jednym systemie, mogą bez powtórnej rejestracji (wystarczy zaakceptowanie dodatkowego regulaminu) wypożyczać rowery w drugim. Jedynym warunkiem jest uiszczenie opłat zgodnych z taryfą danego systemu.

veturilo__logo_320

zaplanuj podróż

kalandarz
Karta Warszawiaka i Karta Młodego Warszawiaka

newsletter

10 lat w Unii Europejskiej

10 lat w Unii Europejskiej

10 lat temu Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. I co się od tamtej pory zmieniło w naszym kraju? Bez kozery można powiedzieć, że wszystko! Dzięki środkom unijnym powstały i powstają w Polsce nowe drogi, mosty, linie kolejowe, parkingi. Inwestycje te mają ogromny wpływ na jakość naszego życia. Również na jakość życia w Warszawie.  więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską